De voordelen en de nadelen van thuiswerken

Er zijn banen waar thuiswerken is toegestaan of zelfs voor de hand liggend is. Hoe fijn is het om thuis te werken voor een medewerker maar ook voor een werkgever? Aan de ene kant zijn er de banen waar men thuis kan werken zoals wanneer men bijvoorbeeld online werkt. Een internet marketer kan altijd thuiswerken, zijn of haar werkomgeving is immers online. Tegenwoordig zijn er echter ook veel bedrijven die thuiswerken aanbieden binnen de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Een voordeel van thuiswerk kan zijn dat het uitstekend te combineren is met een gezin. Op die manier kunnen de werktijden worden aangepast op bijvoorbeeld de schooltijden van de kinderen en of de vrije dagen van de partner. Wanneer iemand zijn of haar draai kan vinden met thuis werken kunnen ook sociale of sportieve activiteiten over een dag worden verdeeld en hoeven niet per se in de avonduren plaats te vinden. Het werk hoeft hier helemaal niet onder te leiden. Wanneer iemand op de helft van een werkdag zijn of haar dag onderbreekt door bijvoorbeeld te gaan sporten en lunchen kan daarna de tweede helft van de werkdag weer worden opgepakt. Door deze onderbreking is iemands hoofd weer helemaal leeg en klaar voor een nieuwe mentale prestatie.

Een ander voordeel is het besparen van tijd en geld met betrekking tot reizen. Voor veel mensen maar ook werkgevers scheelt dit reiskosten, files, vertraging en zo voorts. Wanneer er geen rede is om naar kantoor te komen en iemand van thuis uit kan inloggen op intranet dan lijkt dit voor de meeste partijen de beste oplossing.

De hiervoor beschreven vrijheden kunnen iemand de regelmogelijkheden bieden om zo een zo prettig mogelijk werkdag of werkweek in te vullen. Wanneer we echter gaan kijken naar de nadelen van thuiswerken dan moeten we ook stilstaan bij de vraag op iedereen de discipline heeft om op deze manier te werken. Kortom bieden die vrijheden niet te veel afleiding om productief aan het werk te gaan? Voor een medewerker kan dit een valkuil zijn die uiteindelijk kan resulteren in grote achterstanden met de daarbij komende gevolgen. Voor de werkgever is het een gebrek aan controle, wat doen zijn medewerkers nu daadwerkelijk thuis?

Tot slot is het werken in een omgeving waar kennis en expertise aanwezig is en waar de nodige faciliteiten voor handen zijn erg belangrijk. Ook de sociale interactie tussen collega’s en klanten mist men wanneer men thuis werkt.

Hoe denkt jou werkgever hierover en hoe lijkt thuiswerken jou?

merelverhagen

Mijn naam is Merel Verhagen en ik ben mede- webmaster van www.Jijverdient.com. Hier beschrijven we alles over online geld verdienen, het maken en beheren van een eigen website en zoekmachine optimalisatie.