Brood op de plank

In Nederland zijn de sociale voorzieningen goed dat de mensen die niet in staat zijn om te werken genoeg te eten hebben en een warme plek om te wonen. In Armenië geldt de harde regel: geen werk geen inkomen, dus geen brood op de plank. Zonder hulp is de kans groot dat ze de winter niet overleven. Mensenkinderen geeft vier maanden lang een uitgebreid voedselpakket zodat de gehandicapten, hoogbejaarden en eenoudergezinnen de winter door kunnen komen.
Huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag, kindergebonden budget, In Nederland kunnen huishoudens, naast een sociale uitkering, verschillende toeslagen aanvragen zodat er iets meer geld te besteden is. De voedselbank verstrekt elke week boodschappen aan de gezinnen die tot de minima behoren wat ook zorgt voor besparingen. Als het twee dagen of langer vriest, mag zelfs het energiebedrijf de elektriciteit en gas niet afsluiten. Sterven van de honger en kou is in Nederland bijna ondenkbaar.
Armoede, veel gehandicapten, hoogbejaarde mensen en eenoudergezinnen hebben er mee te maken. Voor deze mensen is er geen sociale uitkering. En van de toeslagen, zoals wij die in Nederland kennen, hebben ze nog nooit gehoord. In Armenië geldt de harde regel: geen werk geen inkomen, dus geen brood op de plank. En op de familie hoeven ze niet te rekenen omdat zij zelf ook niet weten hoe ze rond moeten komen. Deze kwetsbare mensen kunnen geen kant op, staan met de rug tegen de muur. De winter komt eraan wat betekent: honger en kou lijden. Zonder hulp is de kans groot dat ze de winter niet overleven. Sterven van de honger en kou is in Armenië realiteit.
Mensenkinderen is bewogen met de allerarmsten in Albanië, Armenië, Moldavië en Bulgarije en wil hulp bieden door Nederlanders bewust te maken van de grote nood van deze mensen en zorgen dat zij betrokken raken bij het werk van Mensenkinderen. Wanneer mensen in plotselinge nood terecht komen, zet Mensenkinderen alles in het werk om in de noodzakelijke basisbehoeften te voorzien zoals voedsel, een gezonde en veilige plek om te wonen, warmte en kleding.

Alen Sirovica