Baan op de tocht?

Staat jouw baan op de tocht?

Wij zien en lezen het allemaal dagelijks in het nieuws, er zijn vele reorganisaties en ontslagrondes gaande in bedrijven. Alles moet vandaag de dag sneller, goedkoper en efficiënter. Wat vroeger door drie personen werd uitgevoerd moet nu het liefst door één persoon worden uitgevoerd. Reorganisaties en ontslagrondes zijn dagelijkse in het nieuws en hebben een verontrustend effect op de mensen in loondienst. De angst en onzekerheid groeit onder de bevolking dat hun baan op de tocht staat door de zoveelste ontslagronde die er aan gaat komen. Staat jouw baan op de tocht? Geeft dit jou onzekerheid, onrust en paniek? Dat is een begrijpelijke reactie, je bent blij met zekerheid van inkomen en stabiliteit in je leven.

Bedrijven willen de kosten zoveel mogelijk beperken om de winstgevendheid op te krikken. De grootste oorzaken van ontslagrondes zijn digitalisering, kostenbesparing en flexibiliteit in contracten. Er heerst een angst cultuur op de werkvloer, omdat werknemers steeds geconfronteerd worden met diverse ontslagrondes. Angst gaat daarom groeien op de werkvloer. Angst is niet constructief maar destructief. Angst is een natuurlijke reactie die ons zelfbescherming geeft.

Welk effect heeft deze onzekerheid op jouw?

Als wij constante bedreiging van zekerheid ervaren, blijven onze hersenen zich focussen op een oplossing. Het waarborgen van onze zekerheid en ons inkomen neemt ons nu helemaal in beslag. Doordat dit nu onze prioriteit wordt gaat dot ten koste van een heleboel andere zaken. Denk daarbij aan je mentale gezondheid, je aandacht voor je werk en je gezin, je concentratie op de weg en vele andere zaken die hieronder lijden.

De angst cultuur op een werkvloer heeft nog een negatief effect, en dat is dat mensen zich niet meer durven uit te spreken. Ze zijn bang echt te zeggen wat op hun hart ligt, die angst komt doordat een ontslag dan nog eerder kan komen. Men is bang voor de gevolgen die komen na het uitspreken van hun angst. Dit heeft uiteraard een negatief effect op besluitvorming en de mentale- en lichamelijke gezondheid van een individueel en een team. Onopgeloste problemen en dilemma’s zorgen voor een toename van angst op de werkvloer. De algehele stemming wordt zorgelijk, mensen worden nerveus, paniekerig en zelfs depressie kan intreden. De angst was bedoeld als een eenmalig signaal van waarschuwing maar slaat nu om naar een chronische belasting. Deze constante positie van alert zijn, kan het immuunsysteem schaden wat kan leiden tot serieuze ziektes.

Stel dat het inderdaad gebeurt …

Ook wij hebben dit allemaal meegemaakt. Na jaren van trouwe dienst in het bedrijf kwam ook voor ons die onprettige dag van afscheid. Daar sta je dan, al je jaren van werken en trouw zijn plotseling afgelopen. Je leven veranderd in een oogwenk. Als je al wat op leeftijd bent, dan is je hoop op een nieuwe baan zeer klein vanwege je leeftijd. Je kijkt om je heen naar het personeel in bedrijven en supermarkten, ze zijn allemaal van jonge leeftijd. Dit bemoedigd je niet echt. Waar gaat dit heen? Gevoelens van frustratie, onzekerheid, afwijzing en uitzichtloosheid komen allemaal op je af. Het lijkt je te overmeesteren.

Daarnaast is er nog de bureaucratie waar je in terecht komt van uitkeringen en regelgevingen. Je wordt jaar in jaar uit van het kastje naar de muur gestuurd. Emotioneel ben je eigenlijk al overbelast door alles waar je doorheen bent gegaan na je ontslag, en dan wordt je ook nog onderworpen aan allerlei verplichtingen. Je doet het maar weer opnieuw en opnieuw, want je wilt niet zonder inkomen zitten.

Maar al naar gelang je lang genoeg in dit systeem zit, begint er iets te gebeuren in jouw persoonlijkheid. Je merkt dat je niet meer zo vrolijk bent, niet meer de oude bent die wel een stootje kon hebben. Je bemerkt dat je afgemat bent en eigenlijk snakt naar een verandering. Je bent nu in een vicieuze cirkel terecht gekomen. Elke keer opnieuw probeer je hieruit te komen, maar het lukt je maar niet op een of andere manier om die cirkel uit te stappen.

Je staat nu voor een beslissing

Het probleem is niet zozeer de angst zelf, maar onze reactie op de angst. Als we bijvoorbeeld het risico lopen onze baan te verliezen, komt angst al snel binnen. Angst voor het verlies van inkomen en stabiliteit en zekerheid. Wat doen we met die angst? Meestal vechten wij daar niet tegen, maar vluchten we of verbergen we ons. We laten toe dat deze angst ons belemmert, beheerst en verlamt. Angst wordt nu de leidende factor, we gaan ons terug trekken en onszelf steeds weer aanpassen aan wat een ander van ons verwacht en vindt.

Je staat nu voor een beslissing: laat ik angst toe om mij te beheersen op deze manier of ga ik anders reageren? Wist je dat deze angst juist gebruikt kan worden om jouw te prikkelen en jouw te stimuleren? Angst kan je zelfs vooruit krijgen in het leven en je motiveren om een nieuwe weg in te slaan waar je misschien al jaren van droomt! Kan je een dreigend ontslag misschien gaan zien als ‘niet toevallig’ en onderdeel van een groter plan voor jouw leven? Wellicht zit je helemaal niet in de droombaan die je altijd wilde hebben. Maar om zekerheid en stabiliteit te houden ben je toch maar dat werk blijven doen. Maar diep in je hart leven er andere dromen en doelen.

Als jouw baan op de tocht staat, ga dit dan anders bekijken. Ga het zien als een mogelijke springplank naar een seizoen waar jij je volledig kan gaan richten op datgene wat je nou eigenlijk echt wil gaan doen met je leven.

Neem het roer weer in handen

Laat het niet blijven bij een uitdaging die je overweegt aan te gaan, maar neem actie, want nu is altijd de beste tijd om je zelfbeeld op te schroeven en te ontwikkelen! Een gelukkig en succesvol leven begint bij jou! Neem de eerste stappen naar verandering. Je zal tot ontdekking komen dat je dit eigenlijk veel eerder had moeten doen. Herontdek jezelf en hoe uniek jij bent.

Blijf niet zitten waar je zit. Sluit het oude af, anders kan het nieuwe niet beginnen. Zeg vaarwel tegen afwijzing, hopeloosheid en stress. Laat je niet overmeesteren door deze drukke en complexe maatschappij die alsmaar onpersoonlijker wordt. Maak een verschil, begin bij jezelf. Geloof weer in jezelf, iemand heeft jou nodig, iemand wacht op jouw om kennis te delen en te leren van mensen die een weg hebben bewandeld.

Zo kwamen wij ook in aanraking met de trainingen en cursussen van Frank de Moei. Wij hoorde en lazen onze dilemma’s helemaal in dit onderwijs. Wij waren immers dagelijks in deze strijd gewikkeld met loslaten, zelfvertrouwen, gelukkig zijn ondanks je omstandigheden. Wij zijn zo geholpen met deze verandering van visie dat we graag dit onderwijs willen delen met anderen.

Neem een kijkje op onze site baanopdetocht.nl en de online cursussen die zo effectief helpen om jouw te laten winnen in het leven. We horen graag van je als je vragen hebt waar je mee zit, stel die gerust. Wij willen helpen om je weer op de weg te brengen van hoop en visie en verandering.

Het team van baanopdetocht.nl