AvaTarZ Nature Park investeert in het bestrijden van natuur-tekort-stoornis

Structurele actieve natuurbeleving is essentieel voor goed functionerende kinderen

Terwijl kinderen nog maar twintig of dertig jaar geleden na schooltijd rondzwierven door de velden en de landjes in de buurt, spelen ze nu met hun Gameboy, worden ze door hun ouders met de auto naar een toneelclub of sporttraining gebracht en moeten ze thuis hun huiswerk doen. Eén van de gevolgen van deze ontwikkelingen is dat kinderen tegenwoordig nauwelijks nog de kans krijgen om de natuur en het leven om hen heen te verkennen en ontdekken.

De Amerikaanse journalist Richard Louv heeft een naam bedacht voor de „aandoening‟ waar deze kinderen aan lijden: natuur-tekort-stoornis. Uit omgevingspsychologisch onderzoek komt verder naar voren dat contact met de natuur een gunstige invloed heeft op de gezondheid, het speelgedrag, en het cognitief, emotioneel en motorisch functioneren van kinderen.

Vanuit de visie dat kinderen op een zo vroeg mogelijke leeftijd positief in aanraking met de natuur moeten komen, liet AvaTarZ in Oldenzaal door Skywalker een ECO klimbos met diverse ziplijnen bouwen. Deze natuurbelevingsproducten waren goed te combineren met de andere plannen op het gebied van natuurbeleving en duurzaamheid. Wim Doedens, de eigenaar van AvaTarZ hierover: ‘als je plezier hebt en je een bijzondere uitdaging ervaart, waardeer je de natuur beter en ga je er vanzelf zorgvuldiger mee om.’ Naast het klimbos biedt AvaTarZ ook verschillende natuurbelevingroutes, een sagentocht en vele andere sportieve activiteiten.

AvaTarZ Naturepark investeert ook dit jaar in de verdere de uitbreiding van het unieke natuurlijke klimpark voor kinderen in de leeftijdscategorie van 8 tot 10 jaar. Skywalker bouwt het nieuwe klimparcours voor stoere kidz, dat wordt gerealiseerd in ECO klimbos voor volwassenen. Iedereen kan dus in Deurningen (Twente) genieten van de unieke natuur en uitdagende hindernissen. Het AvaTarz klimbos bestaat vanaf dit seizoen uit een achttal klimroutes met in totaal 110 uitdagende hindernissen, en is daarmee verreweg het grootste klimbos in Nederland. Het klimbos is extra spannend door de diverse zipline’s, waarvan de langste ruim 180 meter is.

Met de keuze voor een speciaal klimbos voor stoere kids, kiest AvaTarZ ook voor de laatste veiligheidstechniek. Wim Doedens verteld hierover: ‘De keuze voor het continu lifeline systeem van Saferoller voor de Kidz klim en klauterroutes is een hele bewuste. Wij willen dat ook de Kidz kunnen genieten van klimmen en klauteren, maar je kunt niet verwachten dat zij bewust met hun veiligheid bezig zijn.’

De commercieel directeur van Skywalker, Ewout van Voorst beaamd dit: ‘Kinderen moeten bezig zijn met leuke dingen en niet met hun veiligheid. Bovendien geeft dit continu leeflijn systeem de mogelijkheid om ook personen in een ECO klimbos of klimpark toe te laten die tot op heden waren uitgesloten. Het gaat hierbij dan bijvoorbeeld om mensen met een lichte fysieke of geestelijke beperking. Ook deze groepen kunnen met dit lifeline-systeem, vanaf nu net zoveel plezier beleven omdat iedereen permanent gezekerd is.’

Het Saferoller lifeline systeem bestaat uit een speciaal ontwikkelde katrol, die de naadloze overgang tussen twee hindernissen mogelijk maakt, zonder dat de katrol van de veiligheidslijn losgemaakt hoeft te worden. “Voor zover wij weten, is Saferoller het enige life-line systeem dat permanente valbeveiliging verzorgt over een hoogteparcours met een willekeurige combinatie van hindernissen.” voegt Van Voorst toe.

Over AvaTarZ Nature Park
AvaTarz Nature Park heeft tot doel het publiek, en vooral de jeugd op een positieve manier in contact te brengen met de natuur. Duurzaamheid staat centraal in het gedachtegoed, het wordt gezien als een manier van leven. Binnen de natuurlijke waarde en visie gelooft AvaTarZ Nature park namelijk dat wanneer je plezier hebt en je een bijzondere uitdaging ervaart, je de natuur beter waardeert en er zorgvuldiger mee omgaat. Naast het grootste klimbos van Nederland, biedt AvaTarZ ook verschillende natuurbelevingroutes, een sagentocht en vele andere sportieve activiteiten.

Over Skywalker
Geavanceerde klimpark oplossing voor recreatieve en toeristische branche.
Skywalker Adventure Builders is de kennis- en ontwikkelorganisatie op het gebied van uitdagende adventure-concepten. Het bedrijf ontwerpt en bouwt de unieke Active Forest ECO klimbossen, duurzame klimparken, adventure torens, klimparcoursen, speelbossen en avonturenparken. Als vooraanstaand producent van uitdagende outdoor concepten in Europa, loopt Skywalker voorop in innovatie, kwaliteit, veiligheid en maximale duurzaamheid. Daarnaast levert het bedrijf unieke kennis en expertise, waarmee klanten in staat worden gesteld hun investering snel terug te verdienen.

Skywalker

De laatste trends in avontuurlijke concepten! Skywalker Adventure Builders ontwerpt en bouwt ECO klimbossen, klimparken, Adventure torens, speelbossen en avonturenparken. Doordat wij blijvend voorop lopen in innovatie, kwaliteit, veiligheid en maximale duurzaamheid, zijn wij een van de vooraanstaande producenten van uitdagende outdoor concepten in Europa.