Anonieme boodschappen op aardappelen

TILBURG – Onlangs kwam er een briljante Amerikaan in het nieuws die 10.000 dollar per maand verdient met het versturen van beschreven aardappelen. Toen hij zijn vriendin zijn businessplannen uit de doeken deed, zei ze tegen hem dat dat ‘het domste idee was dat ze ooit had gehoord.’ Maar Alex Craig bewees dat zijn onderneming ‘Potato Parcel’ zeer lucratief was. Hoewel zijn vriendin ervan overtuigd was dat hij nooit één aardappel zou verkopen, heeft Alex er ondertussen al meer dan tweeduizend verkocht.

Met www.kaardappel.nl beproeft Nico Martens het succes van de pieperschrijverij in Nederland. “Via de website kunnen klanten de aardappel met de gewenste tekst bestellen. M’n vrouw doet de teksten want mijn handschrift is niet om over naar huis te schrijven.” De aardappelen haalt Nico vooralsnog uit de lokale supermarkt. “Als het groter wordt, gaan we op zoek naar een leverancier uit de buurt. Op die manier helpen we de lokale telers ook een handje.

“De teksten zijn anoniem te versturen dat kan risico’s met zich meebrengen: “We hebben natuurlijk wel grenzen maar gelukkig blijft het vooralsnog bij felicitaties.” Een grote aardappel met 180 tekens kost € 10,- en voor 4 kleine aardappels met 200 tekens telt de klant € 12,50 neer. “De kosten zitten vooral in de verzending. De aardappels moeten met pakketpost verstuurd worden, want ze passen niet door de brievenbus. Zelf een aardappel kopen en beschrijven is goedkoper maar wij bieden de service en de anonimiteit.”