50% minder wanbetalers door mail en sms!

Betalingsherinneringen per post worden nogal eens genegeerd door de verzekeringsnemer die de premie niet (tijdig) heeft voldaan. Diks.nl herinnert haar klanten sinds 2009 eveneens per mail en sms en sindsdien is er in haar portefeuille een afname van maar liefst 50% op het aantal royementen wegens wanbetaling gerealiseerd.

Smartphone bereikt wanbetaler
Dat het percentage wanbetalers zo explosief is gedaald bij Diks.nl kan opvallend worden genoemd. Afgelopen week verscheen in het landelijke nieuws namelijk nog dat zorgverzekeraars te maken hebben met steeds meer wanbetalers. Volgens Diks.nl kunnen klanten beter en nauwkeuriger worden bereikt per e-mail en sms. Bovendien wordt hen zodoende een extra service verleend. Reeds geruime tijd beschikt de klant over een mobiele telefoon waarop de sms wordt gelezen en sinds de opkomst van de smartphone kan de klant nog directer worden bereikt. 61 procent van de Nederlanders heeft tegenwoordig een smartphone (zo blijkt uit een onlangs verschenen rapport van onderzoeksbureau Telecompaper) en aangezien men deze vrijwel altijd bij zich heeft, worden de
e-mail en sms-berichten minimaal dagelijks gecheckt. Klanten reageren daardoor sneller op een betalingsachterstand dan bij een schriftelijke betalingsherinnering heeft Diks.nl opgemerkt.

Verhuisd? Wèl mobiel bereikbaar

Volgens Marc Diks, mede-eigenaar van Diks.nl, kan de klant sneller worden bereikt dan de manier waarop verzekeraars momenteel te werk gaan. “Het is wettelijk verplicht voor verzekeraars om klanten die hun premie niet betalen 15 dagen na het verstrijken van de betalingstermijn een herinneringsbrief per post te sturen, maar wat als iemand bijvoorbeeld is verhuisd maar per ongeluk is vergeten zijn adreswijziging door te geven aan zijn tussenpersoon of verzekeraar?” Een telefoonnummer is tegenwoordig eenvoudig mee te nemen naar een andere provider met nummerbehoud en ook veranderen de meeste mensen hun e-mailadres niet meer zo snel. Het niet betalen van de verzekeringspremie hoeft volgens Diks.nl geen onwil te zijn; zo kan ook een automatische incasso geweigerd zijn of een (online) overschrijving mislukt. Door het ontvangen van een e-mail of sms wordt de klant snel en eenvoudig geïnformeerd en kan deze tot actie overgaan. Dat dit ook echt werkt blijkt uit de sterke daling van het aantal wanbetalers bij Diks.nl.

Geen premie = geen dekking

Als een klant zijn verzekeringspremie niet betaalt, kan de verzekeraar de verzekeringsdekking opschorten. Concreet houdt dit in dat de klant dan niet meer verzekerd is en een fikse boete van het RDW riskeert. Ook bij schade heeft de klant dan geen recht meer op een schade uitkering, hetgeen flink in de papieren kan lopen; denk bijvoorbeeld aan een aanrijding waarbij de klant een grote letselschade heeft veroorzaakt. Sinds 2009 is Diks.nl als één van de eerste tussenpersonen in de verzekeringsbranche begonnen met het versturen van een herinneringsmail en -sms bij een betalingsachterstand. In andere branches, zoals bijvoorbeeld de telecombranche, wordt eveneens met dit aanmaningssysteem gewerkt. In de wat meer behoudende verzekeringsbranche is het uitzonderlijk dat Diks.nl haar klanten op deze vooruitstrevende manier bedient. Bijkomend voordeel is dat er door dit systeem uiteindelijk ook (hoge) extra kosten van bijvoorbeeld het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder worden bespaard.

i-Deal link in mail/sms

Het versturen van een herinneringsmail of -sms om de klant te attenderen op de betalingsachterstand werpt zijn vruchten af.  Diks.nl blijft echter innovatief en zet zich in voor de klant om het betalen van een premie achterstand zo snel en eenvoudig mogelijk te maken. Een vervolgstap in dit succesvolle proces is dat het in de toekomst mogelijk is voor klanten om een i-Deal betalingslink per e-mail of sms te ontvangen zodat de premie achterstand meteen kan worden voldaan. Het voordeel van (online) betalen via  i-Deal is, dat het bedrag normaliter binnen 24 uur op de rekening van de verzekeraar staat, zodat kan worden voorkomen dat de polis wordt opgeschort.

Ruuth

Diks.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite met meer dan 40 jaar ervaring en is sinds 16 jaar een prijsvergelijker. Diks.nl is met haar 35 medewerkers voor de consument altijd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit-producten en biedt, naast een snelle digitale service, ook 24/7 telefonische bereikbaarheid. De Thuiswinkel publieksprijs ging in 2012 naar Diks.nl in de categorieën Financiële Dienstverlener en Vergelijkingssite.